Najpiękniejsze słowa.

Co sprawia, że słowo staje się piękne? Gdy myślę o pięknym słowie, przychodzi mi od razu do głowy Schmetterling, czyli motyl po niemiecku. Wprawdzie Cejrowski wyraził się na jego temat niezbyt przychylnie, niemniej nie znał on etymologii tego wyrazu. W końcu według wierzeń ludowych wiedźmy przylatują w postaci motyli, by kraść mleko i śmietanę. Pięknym słowem jest też Schatz - skarb. Tak nazywa mnie mój Niemiec. Ja zaś nazywam go Schnecke - ślimak - i to słowo często dostaje też dodatkowe określenia, w zależności od tego, jakie czyny mój Niemiec popełni. Może być dobrym ślimakiem, złym ślimakiem, a ostatnio został złym niemieckim ślimakiem. Czasem jest też ślimakiem nocnym. Kocham niemieckie słowotwórstwo! W końcu to stąd wywodzi się Kichererbse (cieciorka), którym to słowem określił mnie tata mojego Niemca, gdy chichotałam w trakcie rozmowy telefonicznej. Kichern to chichotać właśnie. A że mój Niemiec niechętnie się goli, to ja go ochrzciłam Stachelbeere (agrest) od stacheln - kłuć. On zaś lubi niedźwiedzie i czasem jakiegoś nawet przypomina, to przemienia się ze Stachelbeere w Stachelbär (fonetyczna ciekawostka, semantyczna kreatywność własna). Pięknym słowem, już bez kontekstu miłosnego, ale z takim czysto dźwięcznym, jest Splitter, które w polskim ma wiele znaczeń. Drzazga, odłamek, odprysk i wszystko inne, co jest ostre i kiedyś było częścią czegoś większego. 

Najpiękniejszymi słowami są jednak Ich liebe dich. Kocham cię. W żadnym innym języku nie smakują tak słodko i prawdziwie.

Komentarze

  1. Super!!! Spotykam tak mało osób, którym podoba się język niemiecki, a szczególnie jego brzmienie (poza Niemcami oczywiście). Wspaniałe przykłady. Niechaj wszyscy zobaczą, że niemiecki też jest piękny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kocham niemiecki miłością bezgraniczną od ładnych kilku lat, miesiąc temu skończyłam nawet germanistykę i nie zamierzam opuścić tego kraju dobrowolnie :). To piękny język, jeśli tylko pozbędzie się nagromadzonych od pokoleń uprzedzeń :).

      Usuń
  2. Poważnie, Kocham Cię po niemiecku brzmi najładniej? Chyba jestem uprzedzona, ale nic na to nie poradzę :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po prostu nie znasz dobrze melodyki niemieckiego (to niesamowicie melodyjny język! Choć mało który obcokrajowiec by to przyznał). Niemniej brzmi najładniej. A jeszcze ładniej, gdy Twoim ukochanym jest Niemiec i mówi Ci to po niemiecku ;).

      Usuń
  3. Piękne słowa i pokazują jak słowotwórstwo niemieckie może być interesujące :D
    Dla mnie "ich liebe dich" nie brzmi tak wyjątkowo, ale to chyba tylko dlatego, że mój mąż jest Polakiem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo prawdopodobne :D. Choć mi się zawsze bardziej podobało po niemiecku ;).

      Usuń
  4. Mieszkam w Niemczech, skonczylam germanistyke, w domu mowimy z mezem po niemiecku, jednak nie przepadam za tym jezykiem. Zgodze sie, ze slowotworstwo jest praktyczne i w jednym slowie mozna zawrzec to, co w calym polskim opisie.
    Coreczka kolezanki nazywa sie Johanna, wiec moj syn przezwal ja Johannesbärli, polaczenie porzeczki z misiem. Ja mowie czasem do meza Brummbär, jesli mruczy pod nosem :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co Cię zatem skłoniło do tych studiów? :).

      Usuń
    2. To, ze juz wtedy znalam perfekt ten jezyk. Taka specyfika miejsca zamieszkania troche, Slask Opolski. Tam prawie kazdy ma rodzine w Niemczech, wiec jakos tak przyszlo samo...

      Usuń
  5. Nie przepadam za tym językiem, jest dla mnie twardy i taki bezduszny, ale nie bądź na mnie zła to dla tego nie lubię tego języka bo miałam koszmarną jędzę od niemieckiego w liceum.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Posłuchaj sobie piosenek Yvonne Catterfeld (np. "Eine Welt ohne dich"), może zmienisz zdanie co do twardości i bezduszności ^^. Zła nie będę, każdy ma prawo czegoś nie lubić. Ja miałam w podstawówce nauczycielkę, która przyprawiała mnie o rozstrój nerwowy i nie znosiłam niemieckiego.

      Usuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny i każdy pozostawiony komentarz! :).

Popularne posty z tego bloga

Spontaniczny konkurs błyskawiczny - Alverde. [ZAKOŃCZONY]

Jennifer Lopez Deseo EDP + KONKURS